Messenger skal være en platform for meget andet end bare chat, siger kilder og afslører, at beskedtjenesten bliver et af de helt store emner på den kommende F8-konference for Facebook-udviklere
Facebook populære Messenger-chatprogram har indtil videre været forbeholdt beskeder mellem to eller flere brugere. Men det ændrer sig måske snart, for det sociale netværk pønser angiveligt på at gøre Messenger til en platform, hvor også virksomheder kan kommunikere til brugerne. Det siger flere kilder til Techcrunch.
Kilderne fortæller, at Messenger bliver et af de helt store emner på den årlige Facebook udviklerkonference, F8, der finder sted i San Francisco i næste uge. Nyheden kommer lige i kølvandet på udmeldingen om, at brugerne fremover vil kunne overføre penge gennem Messenger.
Det skrev vi om i artiklen Nu kan man sende penge til sine venner på Facebook.
I hælene på de asiatiske beskedgiganter
Hvordan Facebook helt præcist planlægger at åbne chatplatformen op for tredjeparter, er endnu usikkert.
Men kilder siger til Techcrunch, at det sociale netværk er meget forsigtige med at undgå en situation, hvor brugerne bliver spammet med uønsket indhold. Det er Facebook særligt opmærksomme på efter tidligere oplevelser med forskellige apps, der spammede brugerne med invitationer til diverse spil, fødselsdagskalendre og anden slet skjult reklame.
Hvis de indledende eksperimenter går godt, tyder meget til gengæld på, at Messenger får en langt større rolle fremover. Her har Facebook angiveligt skulet til asiatiske messaging-apps som Line og WeChat, der har millioner af brugere og en funktionalitet, der efterhånden rækker langt ud over beskeder.
Snapchat er en anden mobilapp, der startede som et bindeled mellem brugerne, men efterhånden også er blevet en platform for indhold fra trejdepartsproducenter i mundrette bidder skræddersyet til den flygtige Generation Y.
Hvordan Facebook Messenger kommer til at indgå i det kapløb, bliver formentlig afsløret til F8, der starter 25. marts.