da
da
sv

Talentkamp: Manglende branding spænder ben 

5 min

På mange måder er Danmark en drømmedestination for millennials. Men kendskabet til danske virksomheder og Danmark som karrieredestination er for lavt til at tiltrække talenter. Og det bliver kun sværere af en øget konkurrence. DI kalder på mere branding.

Lønnen er høj, work-life balancen er blandt verdens bedste, og jobsikkerheden er i top. Det er alt sammen noget, som kendetegner Danmark. Det er også alt sammen noget, som talenter vægter højt, når de skal vælge, hvilket land de gerne vil arbejde i. Alligevel står Danmark ikke højt på de internationale studerendes ønskeliste. Det er endda, selvom Danmark endda hungrer efter dem – især talenter med naturvidenskabelige og digitale kompetencer er i høj efterspørgsel.

Den årlige talentundersøgelse ”The Global Talent Competitiveness Index 2018”, som siden 2013 har sammenlignet 119 landes evne til at udvikle, tiltrække og fastholde talenter, placerer Danmark på en 29. plads, når det kommer til at tiltrække talenterne.

Årsag? Talenterne kender ikke Danmark godt nok.

”Når man spørger, hvad talenterne leder efter i en karrieredestination, har vi mange af de ting, de gerne vil have. De ved bare ikke, at vi har det. Det er det store problem”, siger Linda Duncan Wendelboe, der er chef for global talent i Dansk Industri.

Manglende branding

Hun er for nyligt vendt hjem fra Boston, hvor hun sammen med danske organisationer, universiteter og virksomheder som Ørsted, Chr. Hansen og Novo Nordisk gæstede den europæiske karrieremesse på eliteuniversitetet MIT. Med selvsyn kunne hun konstatere, at Danmark halser efter i opmærksomhedskampen.

Sådan var det også sidste gang, hun gæstede MIT. Dengang var det et fåtal af de studerende, der kendte andet til Danmark end H.C. Andersen. Dog viste årets Boston-tur, at kendskabet er gået en smule fremad.

Til gengæld understregede turen en ny udfordring. Lande som Frankrig og Holland havde i år opgraderet deres fremmøde med store, målrettede brandingskampagner, og samtidig havde de også været til stede i Boston-området hele året. Også den danske delegation havde steppet op på brandingsområde med blandt andet en kampagne på sociale medier, men det var ikke nok. De andre landes tilstedeværelse var langt større.

”Vi vidste godt, der var stor konkurrence om kandidaternes opmærksomhed, men at den var så stor, var jeg lidt overrasket over. Vi kan se, at de andre lande arbejder strategisk med det, så det var også et wakeup-call for os om, at vi skal mere ind i kampen”, siger Linda Duncan Wendelboe.

Kender ikke virksomheder

Et andet problem for Danmark er, at koryfæer som, Mærsk og Novo Nordisk ikke giver meget genklang blandt de udenlandske studerende. DI har tidligere bedt udenlandske studerende og nyuddannede nævne danske virksomheder, hvilket kun 13 % kunne.

For at komme problemet til livs havde Danmark i år virksomheder og stillingsopslag fra blandt andet Terma, Viviono og COWI med til messen. Men eftersom konkurrencen mellem landene i år var skærpet, skal Danmark kridte skoene endnu mere og op på en helt anden brandingklinge, mener Linda Duncan Wendelboe.

”Både erhvervslivet og politikerne skal mere op på dupperne. Vi skal være bedre til at vise verden, hvad Danmark har at tilbyde. For virksomhederne gælder det blandt andet om at vise de danske styrkeområder, fremhæve det danske arbejdsmiljø og den flade ledelsesstruktur, der tiltaler mange”, siger hun til DI’s egen nyhed om karrieremessen.

Håndsrækning fra regeringen

En af udfordringerne for den danske delegation er, at det er de mange aktører selv, der har taget initiativ til at deltage på MIT’s messe. Hvor andre lande har politisk forankrede nationale indsatser, fremstår de danske deltagere mere differentieret. Det ser Linda Duncan Wendelboe som et problem.

”Vi så gerne, at det blev prioriteret i en national indsats, og vi får lavet en langsigtet strategi, hvor vi kan samarbejde på tværs af virksomheder, offentlige myndigheder, organisationer og universiteter og fortælle historien om, hvad det er, vi i Danmark har at tilbyde. Det er i det samarbejde, at nogle af de andre lande er rigtig gode”, lyder det.

Og nu er der godt nyt til Linda Duncan Wendelboe og de andre danske deltagere. I starten af marts meldte regeringen ud, at de vil etablere et innovationscenter i Boston, så danske virksomheder og forskere får lettere ved skabe kontakt til amerikanske partnere. Det sker som en del af regeringens vækstplan for life science, og det er til stor glæde for Linda Duncan Wendelboe, der ser det som en mulighed for, at Danmark fremover kan stå stærkere som brand.