da
da
en sv

TDC: vilkår for tech-giganter er unfair

4 min

Allison Kirkby er relativt ny på posten som CEO for TDC. Hun har dog lang erfaring med telebranchen og har et opråb til lovgivere: De juridiske rammer for tech-giganter er forældede og må laves om.

Vi er vant til at se TDC som den helt store aktør i det digitale marked – men den digitale transformation i verden har vendt op og ned på rollefordelingen. Det fik skarpe ord med på vejen af den adm. direktør for TDC, skotske Allison Kirkby, ved Dansk Erhvervs Årsdag.

“Vi er jo kun tilstede i Danmark. Jeg vil gerne se os som en vigtig aktør til at starte nye teknologiske services. Her er vi måske betegnet som en gigant, men vi tager faktisk ansvar for vores størrelse. Vi accepterer, at vi opererer i et meget reguleret marked, betaler vores skat, giver tilbage til lokalsamfundene, så muligvis er vi en gigant på den hjemlige scene, men vi tager ansvar for den rolle”, sagde hun ved Dansk Erhvervs Årsmøde med slet skjult henvisning til de mange tech-virksomheder, der har vendt op og ned på verdensøkonomien.

Monopoldannelse udfordrer

Går man 20 år tilbage var de digitale aktører primært at finde i telekom-branchen, hvor taktstokken for fremtidens digitale forbrugsvaner blev svunget i virksomheder som Deutsche Telekom, britiske Vodaphone, franske Orange og altså danske TDC Group. Det har ændret sig voldsomt, vurderer hun.

“I vores sektor betyder størrelse og markedsdominans noget. Men størrelse forpligter. I dag ser vi et de facto monopol på internetsøgning, et duopol på online markedsføring, et andet duopol på smartphone operatør- og appstore-markedet, samtidig med at flere lande ser en voksende monopoldannelse på e-handel”, sagde hun og uddybede:

“E-handelsmarkedet i USA er domineret af en aktør, der er så stor, at den spiller ind på den fysiske detailhandel – ikke kun små aktører, men også almægtige Walmart. Det samme er tilfældet i Storbritannien, hvor vi taler om “gågadens død”. 18 pence ud af hver brugt pund er brugt online”, sagde hun og understregede, at det givetvis har mange gode sider, men langt fra er konsekvensfrit.

“Ja, det er godt for forbrugere, for pris og konkurrence. Men tusindvis af butikker er lukkede, og hundredetusinder af jobs er tabt – særligt blandt små selvstændige. Der er også et tab af skatteindtægter, da de lokale erhvervsdrivende som regel har betalt mere”.

Juridiske rammer mangler

Hun efterspørger et juridisk setup, der behandler tech-giganter som Facebook, Google og Amazon på lige fod med nationale virksomheder.

“Telekom-sektoren har generelt haft den tro, at med størrelsen fulgte et ansvar. Men det er slående, at det setup ikke er blevet ændret i 20 år, da vores virksomheder var de dominerende inden for digitalisering og elektronisk kommunikation”, sagde hun. Og meget vand er som bekendt løbet gennem åen siden de unge .com-dage.

“Den lovgivning, der blev skrevet for 20 år siden, var målrettet at beskytte nye, små internetvirksomheder. Det betyder, at de mest profitable selskaber i verden i dag er reguleret som startups med statsstøtte og manglende krav til åbenhed om regnskaber – som var de stadig virksomheder, der blev drevet af to fyre på et studieværelse”, sagde Allison Kirkby og uddybede:

“Nogle af de her virksomheder har så økonomisk tyngde som nationalstater. Derfor er vi nødt til at forholde os til, hvordan det spiller ind på nationalstater“.

Foto: TDC Group