da
da
sv

Tekno-optimisme vs tekno-pessimisme

5 min

KLUMME: På få år er vinden vendt fra tekno-optimisme til tekno-pessimisme – eller i hvert fald en mere moden og nuanceret tilgang til brugen af teknologi, skriver Kenneth Kristensen, direktør i Reel Udvikling. Hvor står du selv? Og hvad betyder det for din ledelse?

Det er faktisk kun få år siden, at Facebooks motto var ‘Move fast and break things’, og at World Economic Forum i 2017 fremhævede selvkørende biler, 3D-printere og kunstig intelligens som indvarsling af ‘den fjerde industrielle revolution’. Ny teknologi blev, og bliver fortsat, set som en løsning på små og store problemer som eksempelvis klimakrisen eller boligbeskatning. 

Eftertanken på den måske lidt naive tekno-optimisme har dog indfundet sig. Allerede senere på året i 2017 blev det tydeligt for alle, at ny teknologi også havde sine skyggesider. Efter det amerikanske præsidentvalg blev det afsløret, at Cambridge-Analytica havde høstet data, der blev anvendt til at profilere og påvirke vælgere på sociale medier. Tilsvarende er sager om eksempelvis racediskriminerende algoritmer, hacking og ikke mindst fejlslagne investeringer i teknologi i millionklassen blevet en jævnlig del af mediestrømmen.

Man sporer en stigende tekno-pessimisme i den offentlige debat, hvor virksomheder og myndigheder ikke slipper godt fra at negligere teknologiernes effekter og risici. Resultatet kan være spildte ressourcer, dårligt omdømme som arbejdsplads og ikke mindst tab af tillid hos kunderne. Not good.

Fuld fart frem eller slå bremserne i?

Trods den stigende skepsis har teknologien aldrig udviklet sig hurtigere, og det lader sig vanskeligt gøre at sætte tiden i stå og klodse bremserne. Omvendt duer det heller ikke at fortsætte i fuld fart fremad uden overvejelser om risici. Derfor er det tid til omtanke. 

Til en start må organisationen, og du som leder, naturligvis forholde jer til GDPR og alle øvrige juridiske regler og reguleringer af data og ny teknologi. Det er tidskrævende, men måske den enkleste opgave. Sværere, men vigtigere, er, at organisationen også må forholde sig, hvad teknologiskiftet betyder for virksomhed, medarbejdere og kunder, og hvilke værdier du og organisationen ønsker at repræsentere. 

Der kan være både tilsigtede og utilsigtede effekter samt etiske dilemmaer. Hvis eksempelvis en virksomhed skifter til kun at tilbyde onlinesalg af havetraktorer, så mister virksomheden måske indsigt i kundens behov og købsovervejelser samt kundens loyalitet. Omvendt kan kunden savne faglig vejledning – eller måske netop være tilfreds med at undgå en salgstale fra en sælger? 

Og hvis man driver en hjemmepleje, hvad betyder det så for den ældre borger at blive tilbudt teknologi til selv at klare hygiejnen? Er det tab af menneskeligt nærvær eller fornyet frihed til at være selvhjulpen? Hvordan har hjemmeplejens medarbejdere det med at gå fra at ‘udføre’ et arbejde for den ældre, til at ‘undervise’ den ældre i teknologien? 

Disse og mange andre spørgsmål er du og din organisation nødt til at have overvejet, når faglige organisationer, kunder eller medierne banker på. Der er hjælp at hente hos eksempelvis Dataetisk Råd, brancheorganisationer mv., men de vigtigste overvejelser, må du og din organisation gøre selv. 

Fire anbefalinger

Fire anbefalinger til dine og organisationens overvejelser om tekno-optimisme vs tekno-pessimisme:

  1. Kend dig selv og dine værdier. Gå på opdagelse i teknologiske dilemmaer, og find ud af hvilke værdier du og organisationen vil stå for i relation til anvendelse af teknologi. Vær ærlig, og overvej om de gode værdier kan og vil blive efterlevet i praksis.
  2. Find problemstillingen før teknologien. Drivkraften må altid være løsningen af et konkret og oplevet problem for kunden eller medarbejderne. Drivkraften kan ikke være at finde noget at bruge en ny teknologi til, for så går det oftest galt. 
  3. Tænk teknologi-kritikken ind fra starten af projektet. Involvér gerne kritiske medarbejdere og kunder tidligt, så problemerne ikke bliver overset.
  4. Lav tidligere pilotforsøg på ”sikre træningsbaner”, så du bliver klogere på utilsigtede effekter, og om anvendelsen af teknologien skal stoppes, justeres eller skaleres. 

F5 Update har en fast gruppe klummeskribenter, der beriger vores magasin med viden, indsigt og meninger. Klummerne er udtryk for skribentens egne holdninger.