Mere end halvdelen af de danske tøjbrands har ikke en mobiloptimeret hjemmeside. Og når Google indfører en ny algoritme på tirsdag bliver butikkerne nærmest usynlige på nettet
Google er klar med en ny algoritme, der fra d. 21 april favoriserer responsive hjemmesider. Det vil sige sider, der er optimeret til automatisk at tilpasse sig forskellige platforme som browservinduer, smartphones og tablets.
Og det får konsekvenser for de danske e-handlere. En undersøgelse foretaget af Combine, der er et af Danmarks største digitalbureauer, viser nemlig at mere end halvdelen – eller 175 ud af 265 undersøgte tøjvirksomheder – endnu ikke har et responsivt website. Og de vil derfor fra d. 21 april blive sendt helt ned i bunden af Googles søgeresultater, hvis de ikke får optimeret deres sider inden da.
Du forsvinder, hvis du ikke er mobiloptimeret
Thomas Bro, der er forretningschef i Combine, står bag undersøgelsen. Han vurderer at tallene i undersøgelsen kan overføres til stort set alle brancher.
“Jeg tror, det er et generelt problem for de danske virksomheder, at udviklingen går så hurtigt lige nu, at det er svært at følge med. Det er ikke svært at få gjort sine hjemmesider responsive, men det er en udgift, som man skal prioritere. Vi har i mange år sagt, at hvis du ikke findes online, findes du slet ikke. Med Googles kommende opdatering, varer det ikke længe, før man helt forsvinder, med mindre man skifter til et mobiloptimeret website,” siger han.
Den nye algoritme vil ifølge ham betyde, at virksomheder, der ikke har et responsivt website, sandsynligvis vil miste 20 procent af deres nuværende trafik på nettet.
“Danske virksomheder har ikke forstået det endnu”
Især handlen på mobilen er eksploderet. Og ifølge Demandwares shopping-index vil smartphones i 2015 være den primære kilde til trafik på e-butikker, skriver Finans. Men den udvikling er mange danske virksomheder slet ikke klar til.
Det mener Benjamin Gundgaard, der er ekspert i e-handel og forfatter til e-bogen ‘Sælg mere på nettet’. Ifølge ham er det kun første skridt at have en hjemmeside, der er responsiv, man skal også sørge for at tænke hele købsoplevelsen på mobilen igennem.
“Hovedkonklusionen er, at man ikke har tilpasset sine løsninger godt nok til mobilen og tænkt købsoplevelsen igennem, siger han til Finans. Og tilføjer: “Jeg tror ikke, danske virksomheder har forstået det endnu. Hvis man ikke har en gennemført mobilløsning, bider det sig selv i halen, for om et år eller to er det dér, trafikken er.”
Her kan du teste om din hjemmeside er mobilvenlig.