Amazon søger dansktalende medarbejdere, og det kan være et varsel om nye tider i dansk erhvervsliv. F5 tegner konturerne af det landskab, som virksomhederne kommer til at navigere i, når en af verdens største virksomheder indtager det danske marked.
Det danske marked for e-handel har længe mindet påfaldende meget om det fredsommelige landskab, som en lille fårehyrde skuede ud over i eventyret Drengen og Ulven. Ingen synlige fjender i nærheden og masser af nyt land at indtage. Så fredsommeligt var det, at drengen blot for at fordrive tiden, råbte ”Ulven kommer! Ulven kommer!”, hvorefter landsbyfolkene styrtede til og opdagede, at alt var, som det skulle være.
Tilsvarende har de største kendere af det netbaserede marked i adskillige år advaret om, at Amazon kommer. Dog uden rigtigt at trænge igennem. Men nu skulle den altså være god nok, for den amerikanske internetgigant er gået i gang med at søge dansktalende medarbejdere på sin hjemmeside, ligesom firmaet tilbage i september sidste år blev registreret i CVR-registeret.
De fleste eksperter på området er enige om, at der vil være et før og et efter Amazon. For det er ikke et hvilket som helst firma, der nu vil indtage Danmark. Med verdens rigeste mand i spidsen, Jeff Bezos, er Amazon gået hen og blevet et fænomen i udlandet på linje med andre kendte internetbrands som Facebook og Google, og de danske virksomheder skal derfor forberede sig på et jordskælv – et nyt år 0.
F5 har derfor set nærmere på Amazon og talt med Niels Ralund, som er direktør i FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel – samt Nemlig.coms CEO for at blive klogere på tiden post Amazon.
Boghandlen blev et handelsimperium
Amazon blev grundlagt i 1994 og er i dag den største netbutik i verden målt på indtægter og markedsværdi. Alene i 2017 havde virksomheden en omsætning på astronomiske 177 milliarder dollar, eller hvad der svarer til rundt regnet 1 billion kroner. Samtidig beskæftigede den 566.000 medarbejdere, eller hvad der godt og vel svarer til indbyggertallet i Københavns Kommune. I begyndelsen var Amazon udelukkende en boghandel, men i dag er det et handelsimperium, der leverer dagligvarer, elektronik, legetøj, Wegner-stole, motorcross-cykler – kort sagt alt – til sine millioner af kunder, der blandt andet bliver lokket af priserne og fordelene ved et prime-medlemskab.
Et prime-medlemskab koster 99 dollar om året og giver blandt andet kunderne adgang til en streamingtjeneste, gratis fragt af varer året rundt, og samtidig sikkerhed for at ens køb bliver leveret indenfor maksimalt 48 timer (i de større byer kører Amazon med dag-til-dag-levering). Grundlæggeren Jeff Bezos har selv udtalt, at hans mission er, at det skal være økonomisk uansvarligt ikke at have et primeabbonnement. Og i øjeblikket tilbyder han derfor medlemskaber til de fattigste amerikanere til halv pris, fordi det ifølge ham er en ”menneskeret” at have et medlemsskab.
Flere vil handle på nettet
Erfaringerne fra andre lande – fx England og Tyskland – hvor Amazon har sat sine tunge fødder, er, at netbutikken vil sætte sig på op til 30% af al nethandel. Men hvis man forventer en storm- og farefuld fremtidsudsigt, skal man nok indstille sig på et noget mere nuanceret landskab at navigere i. For ja, i de konturer som tegnes af tiden efter Amazon, vil mange traditionelle virksomhedsejere blive de små. Men ifølge eksperterne på området vil Amazon på den anden side også udvide markedet for e-handel, som trods sin sejrsgang i Danmark stadig blot er i begyndelsen.
Niels Ralund, som er direktør i FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel – mener eksempelvis, at Amazon vil komme til at uddanne flere danskere i at handle på nettet, og at e-markedet dermed vil vokse.
”Det, at Amazon kommer ind, betyder, at også hr. og fru Jensen vil blive mere og mere vant til at købe på nettet. Det bliver bare en helt naturlig ting”, mener han.
Niels Ralund ser derfor ikke de store faretegn for den danske handel på nettet.
”Den skal såmænd nok klare sig”, siger han og fortæller, at det er en fordel, at Danmark har fået lov til at passe sig selv i mange år og træne til ulvens komme på grund af den barriere, som det danske sprog har været for Amazon. Omvendt har det været i Tyskland og England, som blev erobret i e-handlens spæde år, og hvor Amazon i dag er en klar nummer et indenfor e-handel.
”Men ingen kan være forberedt på Amazon, fordi det er så stor en maskine. Alene den købekraft, Amazon har, og det prispres, det kan gå ind og lægge på et marked. Amazon kan jo gå ind og brænde milliarder af på det danske marked, uden det rører dem en finger. Hvis du kæmper med en gigant, der kan sætte så mange penge til, så skal du godt nok være en god købmand for at kunne være med”.
Nemlig.com hilser Amazon velkommen
Handlen med dagligvarer på nettet er et af de markeder, som er vokset eksplosivt i Danmark de seneste år, og det forventer administrerende direktør hos Nemlig.com, Stefan Plenge, blot vil blive forstærket med Amazons indtrængen på det danske marked. Han er således fuldstændig enig i Niels Ralunds analyse og mener bestemt, at det er realistisk at vokse i Amazons skygge:
”Ja, for pokker. I den grad”.
Han fortsætter:
”Det er en misforstået opfattelse, at man ikke kan vækste i Amazons skygge. Rundt omkring findes der rigtig mange store rene onlinere, som vokser trods Amazons tilstedeværelse. Du kan bare tage Zalando i Tyskland eller Ocado i England”.
Nemlig.coms direktør har store drømme for e-fødevarerne, som i dag udgør cirka 2% af dagligvaremarkedet. Han forventer, at det tal i fremtiden vil blive markant større, og med Amazons indtrængen på markedet vil den fremtid nærmere komme før end siden.
”Det er altså stadig 98% af markedet for dagligvarer, der foregår i de fysiske butikker, så når Amazon for alvor rykker ind på markedet, er vi ikke længere de eneste, der lærer danskerne at handle dagligvarer på nettet”, mener Stefan Plenge.
De små butikker vil komme i fare
Stefan Plenge udtrykker selvfølgelig respekt for de resultater, som Amazon har skabt andre steder, men ligesom Niels Ralund mener han ikke, at Amazon får lige så let spil i Danmark som i England og Tyskland, fordi vores land er så digitaliseret i forvejen.
”Bare fordi Amazon kommer ind, stopper vi ikke vores udvikling. Ligesom vi i dag oplever, at vores konkurrenter kopierer det, som vi lykkes med, så vil det også være muligt at kopiere det, Amazon laver”, siger han og sender i stedet aben videre til sine konkurrenter i den virkelige, analoge verden.
”Som ren online-virksomhed har vi i den grad en berettigelse. Jeg vil snarere sige, at alle dem, der sidder med de fysiske butikker, bør klø sig selv i hovedbunden, fordi hovedparten af handlen vil rykke væk og blive online på grund af Amazon. Når de fysiske butikker sidder med 98% af dagligvarehandlen, vil de jo kun kunne miste omsætning”.
Samme advarsel kommer direktøren for FDIH med og fortæller, at han længe har forsøgt at råbe politikerne op.
”For der er jo mange arbejdspladser i detailhandlen på spil”, påpeger Niels Ralund og fortæller, at især de små butikker ude i landet vil få en negativ oplevelse med Amazon.
”De er jo blevet åndet i nakken de sidste par år af e-handlen, men med sådan en mastodont som Amazon begynder det for alvor at blive svært at få marginalerne med sig”.
Danske koncernchefer er uforberedte
Niels Ralund har også brugt en stor del af sin arbejdstid på at advare de store koncerner herhjemme, og han er med egne ord ikke blevet ”blæst omkuld” af den viden, som topdirektørerne besidder. Da han bliver spurgt, om detailvirksomhederne er klar til en gigant som Amazon, lyder svaret derfor:
”De er stadig fokuseret på, hvad der sker herhjemme og det næste årsregnskab. Det, tror jeg, er farligt. Så svaret er, det er de ikke”.
For eksempel talte Niels Ralund med en koncerndirektør, som vidste, hvad et prime-abbonnement var, men derudover ikke kunne fortælle mere om Amazon.
”Og det er efter min mening dybt problematisk. Der er stadig for mange af de store danske kæder, der tror, at det at få lov at bygge en ny stor butik løser problemerne”.
”Vores forbrugsmønstre har ændret sig – også efter finanskrisen. Vi går ikke i så høj grad efter de store, brede brands. Vi er mere individuelt fokuseret. Mange af de ting er også gået hen over hovedet på flere af de store detailvirksomheder herhjemme. For kan direktøren skaffe et godt resultat næste år, er han måske reddet to år mere i sædet”.
Ulvens appetit var stor
F5 har været i kontakt med COOP’s informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, for at få en reaktion til Stefan Plenges påstand om, at handlen med dagligvarer med Amazon ankomst vil rykke over på nettet med ekspresfart. Jens Juul Nielsen skriver i en mail, at COOP i fremtiden ”forventer færre fysiske butikker”. Men ”samlet set forventer vi ikke, at det vil have en umiddelbar negativ effekt på vores forretning, fordi vi primært er en dagligvareforretning, hvor online-andelen samlet set er beskeden. Men Amazons entré kan muligvis stimulere interessen også for dagligvarer online, og det vil være nyttigt for Coop.dk MAD”.
Det berømte eventyr om drengen og ulven sluttede i øvrigt med, at ulven spiste hele fåreflokken. Om Amazons appetit er tilsvarende stor, kan kun tiden vise…