Bare bryster og lækre damer er langt mindre effektive end først antaget, viser ny forskning
Det har i mange år været kendt inden for alt, der har med salg og markedsføring at gøre, at sex sælger.
Men måske forholder det sig alligevel helt anderledes. Det tyder en ny undersøgelse fra USA i hvert fald på.
Undersøgelsen, som er offentliggjort i det akademiske tidsskrift Psychological Bulletin, viser nemlig, at reklamer er mindre effektive, når de indeholder vold eller sex eller optræder i forbindelse med tv-programmer med temaer af den type.
Vold og sex ser ud til at hæmme tv-seernes hukommelse og trækker dermed opmærksomhed væk fra reklamen, forklarer professor fra Ohio State University Brad Bushman, som er medforfatter til undersøgelsen, ifølge BloombergBusiness.
“Det hjælper aldrig at have vold eller sex i reklamer. Det enten skader budskabet eller har slet ingen effekt,” siger Bushman.
Undersøgelsen er et såkaldt metastudie, som sammenligner resultater fra 53 tidligere offentliggjorte rapporter.
Sex > vold
Sex er dog ikke helt udueligt viser det sig. Det er nemlig bedre end vold, ifølge undersøgelsen.
“Mærker, som reklamerer i en voldelig kontekst, vil blive husket dårligere, evalueret mindre favorabelt og have en ringere chance for at blive købt end mærker, som reklamerer i ikke-voldelige medier. Det er også sandsynligt, at det er knap så skadeligt at reklamere i et sexuelt medie som i et voldeligt; dog virker det alligevel ikke som en succesfuld strategi,” slår forskerne fast i undersøgelsen.
Bushman forklarer til BloombergBusiness, at hans egen tidligere forskning på området ikke viser tegn på, at der er væsentlig forskel på, hvordan mænd og kvinder reagerer på reklamer. Metastudiet slår dog fast, at sex og vold har en lidt bedre effekt på mænd. Og det er måske ikke så overraskende, når man tænker på, hvor meget den slags fylder i medier, som er henvendt til mænd.
Forfatterne bag studiet påpeger også, at nogle reklame-folk allerede er opmærksomme på deres fund.
Barack Obamas valgstrateger benyttede eksempelvis mange gaming-sites ved deres kampagne i 2008, men undgik dem som bød på vold eller sex.
Kæden Walmart har ligeledes foretaget egen forskning på området. Den viser, at virksomhedens tv-reklamer er 18 procent mere effektive, når de er placeret omkring familievenlige udsendelser.