da
da
sv

“Vi bliver nødt til at tale forretning ind i bæredygtighed – ellers tror jeg ikke, det lykkes”

6 min

Danske organisationer skal kunne se en tydelig businesscase i deres bæredygtighedsstrategi, hvis vi skal få erhvervslivet med på den grønne omstilling. Det mener lektor og forfatter Annabeth Aagaard. I et interview med F5 Focus giver hun gode råd til, hvordan bæredygtighed med succes kan implementeres med et klart udbytte for øje.

Den grønne dagsorden er ikke længere forbeholdt forskere med løftede pegefingre. I dag diskuterer vi klima som aldrig før – ikke mindst på arbejdspladser, hvor bæredygtighed er blevet et uundgåeligt tema, som man bliver nødt til at tage stilling til.

Hos mange danske virksomheder og organisationer er det dog lettere sagt end gjort. For selvom de færreste i dag identificerer sig som ’klimatøvere’ i den offentlige debat, har danske arbejdspladser alligevel svært ved at følge op på de gode og grønne intentioner. Det viser en ny rapport fra Alexandra Instituttet, der afslører, at 89 procent af danske virksomheder endnu ikke er gået i gang med at reducere deres klimaaftryk, selvom ønsket er til stede.

Læs også: “Det handlede ikke om at redde verden – det handlede om at redde virksomheden”

I undersøgelsen forklares organisationernes tøven blandt andet med økonomiske argumenter, psykologiske barrierer og praktiske forbehold, men spørger man Annabeth Aagaard, der er forfatter, virksomhedsrådgiver samt centerleder, lektor og forsker indenfor forretningsudvikling og innovation med fokus på bæredygtighed og digitalisering på Aarhus Universitet, så handler det i høj grad om, at organisationer fortsat har svært ved at få øje på det egentlige forretningsmæssige udbytte.

“Både forskning og praksis viser, at mange virksomheder har udfordringer med at få defineret dét, vi kalder businesscasen ved bæredygtighed. Det vil sige, at de har problemer med at skabe monetær værdi gennem deres bæredygtige initiativer, og så ender bæredygtighed mere som filantropi eller ren PR”, siger hun og tilføjer:

“Så længe man ikke kan se forretningscasen, er det svært for en virksomhed at gøre bæredygtighed til en del af forretningsstrategien. Derfor bliver vi nødt til at tale og tænke forretning ind i bæredygtighed og/eller omvendt, for ellers tror jeg simpelthen ikke, det lykkes”, siger Annabeth Aagaard, der også er direktør i rådgivningsfirmaet Den Vidende Virksomhed.

Digitalisering giver vægt bag grønne valg

Annabeth Aagaard er direktør og medstifter af forskningscentret Interdisciplinary Centre for Digital Business Development på Aarhus Universitet, hvor man netop forsker i, hvordan digitalisering kan understøtte bæredygtig forretningsudvikling.

“Der er bestemt mulighed for at skabe forretningsmæssige muligheder gennem grøn omstilling, men det kræver oftest, at der bliver udviklet nye forretningsmodeller. Det er blandt andet det, som mit forskningscenter arbejder med. Vi forsker og underviser i, hvordan man skaber bæredygtige resultater gennem koblingen af data, teknologier og forretning. Det gør vi blandt andet, fordi vi kan se, at koblingen mellem digitalisering og bæredygtighed giver rigtig god mening, fordi du med hjælp fra data kan træffe bedre informerede valg og kan minimere ressourceforbrug, affald og spild”, siger hun.

Læs også: ”Bæredygtighed handler om at fremtidssikre din forretning”

Selv blandt de virksomheder hvor de grønne motivationer er til stede, og hvor bæredygtighed sagtens kan rime på businesscase, kan det være svært at komme ud af starthullerne – for hvor skal man starte?, og hvilken retning bevæger man sig i? Det mener Annabeth Aagaard at have svaret på.

“Når jeg rådgiver virksomheder omkring deres bæredygtighedsstrategi, opfordrer jeg dem altid til at starte med kerneforretningen. Hvad er den kerneværdi eller kerneydelse, som din virksomhed producerer og leverer? Hvor sviner den miljømæssigt? Hvor har den måske en mindre positiv social impact, er den med til at skabe miljømæssige eller sociale problemer – eller kan den måske afhjælpe dem?”, siger hun og uddyber:

“Er man en produktionsvirksomhed, vil man typisk generere affald eller har et stort resourceforbrug, du har typisk ofte også en stor CO2-udledning – f.eks. ved lastbiler der kører med varer. Så det er eksempler på oplagte steder at starte. Hvis du derimod er en servicevirksomhed, så giver det ofte mere mening at kigge på din sociale ‘impact’. Dine udkørende konsulent-biler kan omdannes til elbiler, i forhold til jeres papirspild kan man jo lave en ‘no-print-policy’, men der hvor jeg ser mange servicevirksomheder gøre en forskel, er faktisk på diversitet. Hjælp med at ansætte udsatte unge, mennesker med psykiske problemer eller fysiske handicap. Man kan sagtens gøre en forskel her i verden, men start altid med kerneforretningen, for den kender du og det er her du har en indflydelse på bæredygtighed, som både kan være positiv eller negativ”, understreger hun.

Læs også: “Selvom mine ansatte ligger 10 min. på sofaen, har jeg vundet meget på det – effektivitetsmæssigt”

Hør hele interviewet med Annabeth Aagaard i vores podcast F5 Focus og få inspiration til at lykkes med jeres grønne tiltag. Du finder afsnittet HER eller i afspilleren herunder.