Facebooks nye betalingsløsning kan være første skridt på vej mod at etablere sig på markedet for e-handel
Dine næste par sko eller den nyeste bestseller kommer du måske til at købe direkte i dit Facebook News Feed.
For det sociale netværk kan måske være på vej mod at gøre e-handel til en integreret del af oplevelsen.
Det mener magasinet Wired oven på sidste uges afsløring af, at den populære Facebook Messenger-platform fremover vil kunne bruges som betalingsløsning.
Annonceringen blev af mange taget som et direkte angreb på betalingsløsninger som Venmo og Square Cash. Ligesom konkurrenterne og danske løsninger som MobilePay og Swipp vil Facebook Messenger nemlig lade brugerne overføre penge nemt, hurtigt og gratis til deres venner.
500 millioner potentielle kunder
Men selvom Facebook udtaler, at de ikke er interesseret i at gå ind på markedet for betalinger og bare vil gøre Messenger-platformen mere nyttig, er betalingsløsningen næppe etableret for brugernes blå øjnes skyld.
For selvom Facebook ikke umiddelbart har tænkt sig at gøre en forretning ud af selve betalingsdelen, kan tjenesten vise sig at blive særdeles indbringende på andre måder.
Håbet er formentlig at få en del af de omkring 500 millioner aktive brugere af Messenger til at dele deres kreditkortoplysninger, som herefter kan bruges til at kræve betaling for forskellige ydelser. Det vurderer Wired.
Konkurrerer direkte med Amazon
Der kan blandt andet være tale om, at Facebook vil begynde at lade deres brugere købe produkter uden nogensinde at forlade det sociale netværk.
De er nemlig allerede ved at teste ‘Køb’-knapper, der giver brugerne mulighed for at shoppe direkte i deres News Feeds, og Facebook ville på den måde komme til at konkurrere direkte med e-handelgiganter som Amazon.
Facebook går dermed i sporene på konkurrenter som Apple, der med deres iTunes store fik sikret sig millioner af kreditkortoplysninger og derefter kunne lokke kunder med alt fra apps til film, der nemt kunne købes med få klik.
Og når Facebook samtidig er et af de sites, som brugerne bruger allermest tid på, har det sociale netværk selvfølgelig særligt gode muligheder for at friste med lokkende tilbud.