Efter årtier, hvor narrativet om en ‘sand leder’ har været, at de besidder tonsvis af charme, selvtillid og lækkert hår, er en række arbejdsgivere ved at få øjnene op for, at de har manglet en af de vigtigste egenskaber: ydmyghed.
I en tid, hvor selvfedme dominerer sociale medier, erhvervslivet og politik, siger forskere og beskæftigelseseksperter, at ydmyge mennesker kan give bedre resultater.
Sådan skriver Bill Taylor, medstifter af Fast Company og forfatteren af ‘Simply Brilliant: How Great Organizations Do Ordinary Things in Extraordinary Ways’. Han mener, at fokus på ydmyghed er godt, men at det clasher med, hvordan virkeligheden ser ud for rigtig mange virksomheder.
H-faktoren
I begyndelsen af oktober skrev The Wall Street Journal skribenten Sue Shallenbarger klummen ‘The Best Bosses Are Humble Bosses’ om organisationer, der skruer op for fokus på at ansætte og fremme ledelse, der leder effektivt, men som ikke søger rampelyset.
Ifølge hende inspirerer ydmyge ledere til ‘tæt samarbejde, hurtig læring og høj ydeevne’. I forlængelse af det beskriver hun en ny tendens blandt HR – ønsket om at indføre en vurdering af personlighedstræk, som ‘oprigtighed, beskedenhed, retfærdighed, sandfærdighed og uhøjtidelighed‘, stærkt inspireret af, hvad de to psykologprofessorer Kibeom Lee og Michael C. Ashton kalder for H-faktoren, som står for honesty (ærlighed) og humility (ydmyghed). Høje niveauer af H betyder, at man er mere oprigtig og beskeden, hvorimod lavere niveauer indikerer, at man er prætentiøs og tenderende til at være bedragerisk.
Ifølge forfatteren Bill Taylor er ydmyghed ikke ligefrem det første ord, de fleste af os ville bruge på at beskrive nogle af de mest kendte direktører.
“Teslas administrerende direktør Elon Musk er en af de mest synlige, indflydelsesrige, stærke ledere i Silicon Valley, men det er svært at forestille sig nogen, der er mere ubeskeden eller mere selvhøjtidelig,” skriver Bill Taylor.
Og så kommer spørgsmålet til en million: Hvis studier og erfaringer viser, at ydmyghed er så vigtig, hvorfor er så mange ledere i dag, især de mest kendte, så arrogante?
‘Know-it-all’ lederskab
Bill Taylor forsøger at besvare spørgsmålet og påpeger som det første, at mange ledere tror, at de ikke kan være både ydmyge og ambitiøse på én og samme tid.
Edgar Schein, professor emeritus hos MIT Sloan School of Management og ekspert på ledelse og kultur, bad sine elever om at svare på, hvad det ville betyde for dem at blive forfremmet som leder. ‘Det betyder, at jeg nu kan fortælle andre, hvad de skal gøre’, var det enstemmige svar han fik.
“Dybt indeni tror mange af os, at hvis man ikke vinder, så taber man,” advarer professor Edgar Schein og påpeger den stiltiende antagelse blandt ledere om, at alt i livet er en konkurrence – mellem virksomheder men samtidig også mellem personer inden for virksomhedens rammer. Ifølge Bill Taylor er det kernen af den herskende ‘know-it-all’ lederskab stil, som ikke anerkender ydmyghedens dyder.
Han fremhæver, at ydmyghed og ambition ikke behøver at være uforenelige, men derimod kan ydmyghed være med til at effektivisere og fremme en bæredygtig tankegang blandt ledere.
Som eksempel beskriver Bill Taylor begrebet ‘humbition’, det er dog ikke et begreb, han selv kan tage æren for. Han skriver om, hvordan en gruppe HR-medarbejdere hos IBM omfavnede begrebet og argumenterede for, at de mest effektive ledere udstrålede ‘humbition’, – kombinationen af ydmyghed og ambition. Denne type af leder fokuserer på arbejdet og søger ikke selv succes. Til gengæld er lederen ydmyg, når de opnår det og føler sig heldige og ikke almægtige.
‘Her-og-nu’ ydmyghed
Ydmyghed som karaktertræk hælder mod den bløde side af ens personlighed, hvor også sårbarhed hører til.
Ifølge Bill Taylor har ledere svært ved at udvise ydmyghed, når de står overfor ‘hårde’ problemer, da ydmyghed går hånd i hånd med sårbarhed i forhold til at anerkende, at ikke alle problemer er lige lette at løse, og man ikke nødvendigvis altid sidder inde med alle svarene.
“Netop dét er ydmyghedens dyd. De mest effektive virksomhedsledere lader ikke som om, at de har alle svarene; verden er simpelthen for kompliceret”, skriver Bill Taylor. Og også her er professor Edgar Schein nyttig at fremhæve for at udpensle det nævnte. I sin bog ‘Humble Inquiry’ udforsker han kunsten; at spørge i stedet for at fortælle.
Her beskriver han det, han kalder ‘her-og-nu ydmyghed’ – en ydmyghed, som sjældent findes i erhvervslivet, men som paradoksalt nok er det mest relevante for ledere, der ønsker at opnå succes.
“Min status er dårligere end din, fordi du ved noget eller kan gøre noget, som jeg har brug for for at udføre nogle opgaver eller mål […] Jeg må være ydmyg, fordi jeg midlertidigt er afhængig af dig. [Men] Jeg har også et valg. Jeg kan heller ikke forpligte mig til opgaver, som gør mig afhængig af andre, eller jeg kan benægte afhængigheden, undgå at føle mig ydmyg, undlade at få det, jeg har brug for, og dermed undlade at udføre opgaven eller uforvarende sabotere den. Desværre vil folk ofte hellere svigte end at indrømme deres afhængighed til en anden,” skriver professor Edgar Stein i sin bog ‘Humble Inquiry’.
Ifølge Bill Taylor lever vi i en verden, hvor ego’et får opmærksomhed, men hvor beskedenhed skaber resultater, hvor arrogance skaber opmærksomhed, men ydmyghed gør en forskel. Han opfordrer ledere, såvel som håbefulde kommende ledere, til at stille sig selv to gyldne spørgsmål: Er jeg selvsikker nok til at forblive ydmyg? Er jeg stærk nok til at indrømme, at jeg ikke har alle svarene? Forhåbentligt er svaret ifølge Bill Taylor et rungende ‘ja!’.
_________________________________
Test dig selv – er du ydmyg?
Er du enig i eller uenig i disse udsagn?
1) Jeg sætter pris på andres rådgivning på arbejdspladsen
2) Det er ikke mit job at klappe af andres resultater.
3) Folk mister respekt, når de indrømmer deres begrænsninger.
4) Jeg har ret til mere respekt end den gennemsnitlige person.
5) Jeg gør mange ting bedre end næsten alle, jeg kender.
6) Det irriterer mig, når andre ignorerer mine præstationer.
Folk med ydmyghed har en tendens til at være enige med punkt 1 og er uenige med punkterne 2 til 6.
Kilde: Hogan Assessment Systems
____________________________________
Bill Taylors ‘If Humility is so Important Why are Leaders so Arrogant?’ fulde version kan findes i Harvard Business Reviews ‘Leadership and managing people’ sektion (Oct. 2018).