lectureContent.image.alt
test

RASMUS MARK PEDERSEN

Etisk tænkning begynder i toppen

Det hjælper Too Good To Go at være en værdidreven virksomhed, men det er langt fra nok, når bæredygtighed og klimabevidsthed skal gøres konkret. Landechef Heidi Boye mener, at forandringerne skal starte i toppen for at fungere bedst.


Kampen mod madspild er kernen i Too Good To Gos forretning. Den danske startup-virksomhed er en succes i kraft af sin klare mission. Men en klar vision er ikke nok, hvis man rent faktisk vil være førende i at være etisk tænkende.

“Vores model er kommerciel, hvor vi tjener et lille fee, hver gang vi redder noget mad,” forklarer landechef i Too Good To Go Heidi Boye.

Forretningsidéen er at forbinde forretninger og forbrugere, så forretningerne kan komme af med overskudsmad, de ellers skulle smide ud, og forbrugerne kan få mad til en god værdi for pengene.

På den måde hjælper Too Good To Go med at nedbringe madspild, som er en af de helt store klimasyndere på vores klode.

“Jo mere mad vi redder, jo flere penge tjener vi. På den måde går vores forretning og mission hånd i hånd,” forklarer Heidi Boye.

Dermed ved hun godt, at hun har en af de nemmere opgaver, når det handler om etisk tænkning på ledelsesplan. For de tjener penge, fordi forbrugerne vil bæredygtighed – ikke på trods.

Ikke længere en dame med CSR

Men alle firmaer i dag bør have bæredygtighed og etik med på ledelsesgangen, mener Heidi Boye:

“Jeg anerkender ikke, at det koster noget at tænke bæredygtigt. For det koster også at lade være med at tænke bæredygtigt. Man kan miste både medarbejdere og kunder, fordi kravene stiger i alle dele af leveringskæden,” siger hun.

Det er også derfor, at bæredygtighed og etik bør begynde i ledelsen, mener Heidi Boye:

“Som udgangspunkt bør du have et eller andet form for systemansvar. En gang var CSR noget, man havde lidt på siden, og det var ofte en enkelt medarbejder, som regel en dame, der havde ansvaret. I dag er det en central del af forretningsdriften,” mener Heidi Boye.

Derfor er det vigtigt, at man som leder ser på, hvad man måler og belønner i selskabet. For hvis bæredygtigheden ikke er noget, som reelt bliver værdsat, så er det heller ikke noget, medarbejderne tager alvorligt.

1.000 pølsebrød i Midtjylland

Selvom Too Good To Go er langt fremme på bæredygtighedsdagsordenen, så er det ikke altid, at nye tiltag er gået specielt godt.

“Vi er jo også en startup, og det betyder, at vi prøver ting af. Derfor har vi også begået en masse fejl i at udvikle vores forretning. Også på måder der ikke nødvendigvis har været skalérbare,” forklarer hun og tænker blandt andet tilbage på de 1.000 pølsebrød i Midtjylland.

“Vi har jo som mission at redde så meget mad som muligt. Så da vi blev spurgt, om vi ville redde 1.000 pølsebrød, som var ved at blive for gamle, så ville vi selvfølgelig det,” forklarer hun.

Problemet var bare, at der på det tidspunkt med så kort varsel ikke var forbrugere nok i Midtjylland, som havde lyst til at komme forbi og hente pølsebrød til familien.

“Så vi endte med ikke at kunne afsætte det meste af partiet. Men vi lærte også en vigtig lektie om, hvordan vores forretningsmodel fungerer bedst", forklarer hun.

Certificering gør etik konkret

I dag er et andet vigtigt aspekt, at når selve hovedforretningen er bundet op på bæredygtighed, så bør resten af selskabet også være det. Too Good To Go har valgt at blive B Corp-certificeret, hvilket stiller krav til dagligdagen.

Heidi Boye peger på, at de har skullet finde CO2-venlige lokaler, printe så lidt som mu-ligt, sortere affald og have check på forbrug af varme. Her har en B Corp-certificering hjulpet med at få styr på alle led i firmaet.

“Det er for de virksomheder, der tror på, at det også er vigtigt at give tilbage til sam-fundet. Det sikrer os også et stort fokus på diversitet og inklusion og gør det til en naturlig del af vores forretning,” forklarer hun.

Dermed bliver de målt på både de miljømæssige og sociale aftryk, de sætter i samfundet. Desuden er der blevet sat et par dage af om året til, at medarbejderne kan arbejde fri-villigt med madspildsprojekter i lokale NGO’er.

Too Good To Go startede i Danmark i 2016, men er i dag i 17 lande i Europa og Nord-amerika og har 78 millioner brugere på verdensplan.